Un interesant experiment de
aplicare a cunoștințelor de matematică și fizică, s-a desfășurat pe parcursul
lunii decembrie și la solstițiul de iarnă, la Colegiul I. Kalinderu Bușteni, România și Școala Gimnazială Gh.
Popescu, Margineni-Slobozia, Olt, România.
Cu această ocazie s-a reconstituit experimentul lui Eratostene, pentru a
determina circumferința Pământului.
Elevii
noștri au colaborat cu elevi din Malaysia și Argentina. Școlile
partenere sunt: Thomas Secondary School
Kuantan-Malaysia și Fundación
Caminos de Anisacate-Argentina.
Profesorii
care au coordonat elevii în desfășurarea experimentului sunt:
Iuliana
CIUBUC(România), Iuliana TRAȘCĂ(România), Khor Got Hun(Malaysia), Jose Luis Cabrera(Argentina).
Eratostene a fost primul care a făcut măsuratori
concrete pentru determinarea circumferinței Pământului, când deja se credea ca
Pământul are forma unei sfere:
- în timpul
solstițiului de vară (21 iulie), la ora 12:00, localitatea Assuan este la nadir
(razele solare sunt perpendiculare pe suprafața Pământului), Assuan (Syenne)
situându-se pe tropicul Racului.
- la aceeași dată și
oră, în orasul Alexandria, situat aproximativ pe același meridian ca și Assuan
(diferență de 2 grade), umbra lăsată de un turn reprezenta 1/50 din
circumferința unui cerc. Aceasta corespunde unui unghi de aproximativ 7 grade
și 12 minute.
- distanța dintre cele
două localități este de aproximativ 5.000 de stadii (o stadie antică grecească
are aproximativ 185 metri).
Un cerc mare al sferei cu care era
aproximat Pământul era de cca 50 x 5.000 = 252.000 stadii = aproximativ
39.690 km. Valoarea acceptată actual este de 40.008 km.
Aceste măsurători au avut totodată și o
altă importanță, Eratostene fiind primul care a descoperit că forma Pământului
poate fi determinată prin măsuratori de arce de meridian.
Elevii, având la îndemână materiale simple (băț cu lungimea de un metru,
riglă gradată, fir cu plumb, ruletă), au reluat paşii efectuaţi de celebrul
matematician şi astronom grec în încercarea lui de a măsura circumferinţa
Pământului și au măsurat umbra lăsată de gnomon la orele 13:21.
Datele experimentale, cele calculate si reprezentate grafic, obținute de
ei , au fost introduse pe platforma proiectului și au fost corelate cu datele
elevilor din orașe aflate în alte țări participante la proiect. Aplicând proprietățile triunghiului dreptunghic și
măsuratori unghiulare, elevii au obtinut valoarea circumferinţei planetei.
Prin astfel de activități profesorii urmăresc:
- Stimularea interesului elevilor pentru implementarea de proiecte educaționale ştiinţifice,
- Implicarea elevilor ȋn activități non-formale,
- Promovarea școlilor pe plan internațional prin intermediul proiectelor eTwinning,
- Stimularea interesului elevilor pentru implementarea de proiecte educaționale ştiinţifice,
- Implicarea elevilor ȋn activități non-formale,
- Promovarea școlilor pe plan internațional prin intermediul proiectelor eTwinning,
-Realizarea de schimburi ştiinţifice de
experienţǎ şi de utilizare TIC ȋntre elevi din şcoli de pe toate continentele,
- integrarea cunoştinţelor ȋn curriculum,
ca aplicaţii ale matematicii, fizicii, geografiei, informaticii, istoriei
ştiinţelor, limbilor strǎine, etc.
Colegiul “Ion Kalinderu” Şcoala
Gimnazialǎ Sanatorialǎ, Buşteni, PH, România, care scolarizeazǎ elevi din toate
zonele ţǎrii, internaţi ȋn regim de spital, participǎ cu mare interes şi
implicare la multe proiectele internaţionale, dar proiectul Erathostenes le-a
captivat cel mai mult interesul.
In anul 2015, Anul Internaţional al
Luminii, micii noştri cercetǎtori au urmarit majoritatea fenomenelor
astronomice (fazele Lunii, eclipsa de Soare, eclipsa de Lunǎ, Superluna, luna Albastrǎ,
perseidele, solstiţiile de varǎ şi de
iarnǎ, şi echinocţiile de primavarǎ şi de toamnǎ, au efectuat umeroase studii,
observaţii şi mǎsuratori pentru experimentul Eratostene.
Rezultatele muncii lor sunt prezentate
pe scurt ȋntrun articol susţinut la
Conferinţa Naţionalǎ de ȋnvǎţǎmânt Virtual - CNIV-Timisoara - 31.oct 2015 , publicat ȋn revista CNIV şi
pe site-urile eTwinning, facebook, bloguri personale, blogurile şcolilor, etc.
Atât elevii , cât şi cadrele didactice
au dobândit numeroase competenţe, ȋn plus faţǎ de cele pe care le deţineau.
Avantajul elevilor nostri este acela cǎ
vin din şcoli din ţara, iar la revenirea la şcoala de bazǎ disemineaza experienţele
din proiectele la care au participat , avand ȋn acest fel sentimentul utilitǎţii,
ȋşi ȋnving handicapul, ceea ce
contribuie sinergic la ȋmbunǎţǎţirea stǎrii lor de sǎnǎtate.
Vǎ prezentǎm câteva din realizǎrile
experimentate ale elevilor-pacienţi ȋn cadrul proiectului eTwinning
Eratosthenes-2015, proiect fondat de prof. Eric Vayssie-Franta şi Athanasia
Zafeiropoulou-Grecia , ȋn care şi şcoala
noastrǎ este partenerǎ.
Mǎsurǎtorile realizate la solstiţiul de
iarnǎ (22 dec. 2015) reprezintǎ a doua serie de experimente Eratostene,
realizate de elevii noştri ȋn acest an, primele fiind efectuate la echinocţiul
de toamnǎ (23 sept 2015).
Spre norocul nostru, la orele 13:15 GMT
a fost soare şi am putut face mǎsurǎtori.
Împreunǎ cu grupele de elevi implicate ȋn
proiect, am ieşit ȋn curtea sanatoriului, având pregǎtite mijloacele didactice
de care aveam nevoie: mai multe beţe de lungimi
diferite ( pe post de gnomon), ruletǎ, riglǎ, echer, raportor, fir cu plumb, carneţel
de ȋnsemnǎri, creion, aparat foto.
În prealabil, am determinat, folosind
internetul:
-Ora la care trebuie realizate mǎsurǎtorile,
- coordonatele pe glob ale şcolii :
latitudinea şi longitudinea
- distanta de la locul desfǎşurǎrii
experimentului pâna la tropicul capricornului.
Apoi, am trecut la realizarea
experimentului.
- Am mǎsurat ȋnǎlţimea gnomonului ,
-Am fixat gnomonul ȋn poziţie perpendicularǎ pe sol,
-Am mǎsurat lungimea umbrei ,
- am trecut rezultatele mǎsurǎtorilor ȋn
carneţelul de date,
- am determinat , prin relatii
trigonometrice, tangenta unghiului format de gnomon cu ipotenuza triunchiului
dreptunghic format de gnomon cu umbra sa.
- Am calculat apoi arctangenta unghiului
şi am transmis datele coordonatorului de proiect pentru a valida datele şi de a
ne face reprezentarea graficǎ a circumferinţei Pǎmântului ȋn funcţie de tropicul
capricornului şi ȋn comparatie cu şcoli partenere, care au efectuat
experimentul ȋn acceasi zi. Rezultatele au fost spectaculoase. Mǎsurǎtorile
noastre au avut eroare foarte micǎ.
Concluzie
Şi elevii din ȋnvǎţǎmântul special pot sǎ
realize experimente ştiinţifice, se pot
compara cu şcoli de elitǎ din ţara şi din lume şi putem fi mândri cǎ scoala
noastra micǎ, de tip special, se aflǎ ȋn lista celor mai bune şcoli din lume,
cu rezultate remarcabile.
Iata cateva rezultate :
Colegiul “Ion Kalinderu” BUŞTENI- ROMÂNIA
Today
22 dec . 2015 Winter solstice
Latitude: 45.416 N
Longitude: 25.535 E
Effemeride time=13:15
Gnomon=100cm
Shadow=241
Angle= 67,4ᵒ
Made by students : Alex, Alina , Marian, Emilia,
George, Mihai, Bogdan, Daria, Natalia &
Cristiana .
Rezultatele mǎsurǎtorilor au fost
prezentate ȋntro videoconferiţǎ internaţionalǎ , la care au participat 17 ţǎri,
38 de şcoli de pe 4 continente şi 3 şcoli din România, dintre care una este şcoala
noastrǎ.
Colegiul “Ion Kalinderu”, Şcoala Gimnazialǎ Sanatorialǎ , Buşteni, PH - coord. prof. Iuliana Ciubuc.
Şcoala Gimnazialǎ “Gh. Popescu” Mǎrgineni, Slobozia, Scorniceşti, OT - coord. prof. Iuliana Traşcǎ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu