5.29.2024

Turneul SoNoRo Conac ajunge la Castelul Peleș din Sinaia

 

Turneul SoNoRo Conac din acest an ajunge la Castelul Peleș din Sinaia – miercuri, 5 iunie, ora 17:00, cu un concert susținut de muzicienii Răzvan Popovici (violă) și Diana Ketler (pian). Într-un cadru regal, publicul este invitat în Sala de Concerte, amenajată în 1906 la dorința reginei Elisabeta, un spațiu care va fi onorat cu lucrări de Edward Elgar, Rebecca Clarke, Ernest Chausson, Frank Bridge, Gabriel Fauré, Fritz Kreisler, Maurice Ravel și Jules Massenet.

Accesul la concerte este liber, în baza unei rezervări pe site-ul SoNoRo Conac.

Ediția a XII-a este intitulată „L’heure bleue” – un titlu care se referă la intervalul temporal de la finalul zilei, ideal pentru stările de reverie care se creează în spațiile de concert, favorizate și de muzica de cameră, prin caracterul său intim.

Proiectul SoNoRo Conac a pus pe harta culturală a României peste 120 de clădiri a căror istorie merită să fie cunoscută. Prin intermediul concertelor, aceste clădiri au ajuns în atenția autorităților și localnicilor, au fost consolidate și redate comunităților, apoi au intrat și în circuitul turistic.

SoNoRo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc.

„Iată că ajungem și la ultima parte a turneului SoNoRo Conac din acest an! Lăsăm în urmă câteva concerte minunate, în care am avut un public care s-a bucurat nu doar de muzică, ci a descoperit sau redescoperit existența unor clădiri care au rezistat unor perioade vitrege din istoria lor. Este foarte emoționant pentru noi să discutăm la finalul concertelor cu persoane din public care ne spun că au trecut deseori pe lângă clădirea în care am susținut concertul, dar că încă nu o vizitaseră sau poate că nici nu îi știau povestea. În definitiv, aceasta a fost și este miza culturală a proiectului SoNoRo Conac – să facem cunoscute publicului local spațiile de patrimoniu din orașul lui. Sigur că în timp au existat din ce în ce mai multe ecouri, iar la concertele SoNoRo Conac avem deseori un public național, care ne urmează în turneu, fapt care ne încântă și ne aduce recunoașterea viziunii pe care am avut-o încă de la început, în urmă cu 12 ani.

Spre finalul turneului, suntem bucuroși că vom reveni la Castelul Peleș din Sinaia, un simbol remarcabil al României atât din punct de vedere arhitectural, cât și al moștenirii culturale pe care o conține.

Le suntem recunoscători tuturor sponsorilor și partenerilor noștri pentru încă o ediție care a adus multă bucurie publicului nostru, artiștilor invitați și echipei SoNoRo!”, declară Răzvan Popovici, directorul turneului SoNoRo Conac.

Despre muzicieni

Răzvan Popovici s-a născut în Bucureşti într-o familie de muzicieni şi a început studiul violei cu tatăl său, Mugur Popovici. A studiat la Salzburg, Paris şi Freiburg cu Peter Langgartner, Jean Sulem şi Wolfram Christ. A interpretat ca solist în sala Filarmonicii din Köln, Festspielhaus Baden-Baden, Ateneul Român din București, Prinzregententheater din München şi Théâtre des Champs-Elysées din Paris, alături de Orchestra de Cameră din Köln, Orchestra de Cameră din Kobe, Orchestra Națională Radio din București, Filarmonica „George Enescu”, Kamerata Kronstadt ș.a. A colaborat cu Juliane Banse, Natalia Gutman, Nobuko Imai, Elena Bashkirova, Radovan Vlatkovic, Gilles Apap, Frans Helmerson, Mihaela Martin, Vladimir Mendelssohn, Louis Lortie, Giovani Sollima ș.a.

Este invitat regulat la festivaluri din întreaga lume: Lucerne Festival, Wiener Festwochen, Kuhmo Festival, Schwetzinger Festspiele, Kobe Music Festival ș.a.. Printre sălile în care a susținut concerte se numără Carnegie Hall din New York, Musashino Hall din Tokio, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus şi Musikverein din Viena, South Bank și Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim sau Bozar din Bruxelles. Concertează în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro și este profesor de violă la Conservatorul Regal din Anvers.

Născută în Letonia, Diana Ketler a început studiul pianului la 5 ani, încurajată de părinții ei. Tatăl ei, un cunoscut bariton, și mama ei, dirijor de cor și profesoară de canto, sunt cei care i-au inspirat dragostea timpurie față de operă. Diana și-a început cariera solo la o vârstă fragedă, debutând alături de Orchestra Simfonică Națională Letonă la doar 11 ani. Cariera muzicală, atât ca pianistă solo, cât și în calitate de interpretă de muzică de cameră, a purtat-o în nenumărate țări din Europa, Asia sau Statele Unite ale Americii. A cântat pe scene importante, precum Musikverein, Konzerthaus, Carnegie Hall, Kennedy Centre, Wigmore Hall, Suntory Hall, ș.a. Participă în mod regulat la festivaluri precum Lucerna, Gstaad, Boswil, Kuhmo Finlanda, Rheingau, Wiener Musikwochen etc.

Diana este membru fondator al Ansamblului Raro, iar alături de Răzvan Popovici este fondatoarea platformei culturale SoNoRo, dar și a Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Bavaria. Profesoară la Royal Academy of Music din Londra, a fost numită, în 2016, membră a acestei academii. Din toamna anului 2018 este membră a catedrei de muzică de cameră de la Haute École de Musique din Geneva. Pianista a primit din partea statului leton Great Music Award, cea mai înaltă distincție letonă din domeniul muzical.

Despre Castelul Peleș din Sinaia

Castelul Peleş a fost construit la iniţiativa primului Rege al României, Carol I, în afara perimetrului comunei Podul Neagului, care primeşte numele de Sinaia în anul 1874, din inițiativa suveranului. Între anii 1873 şi 1875 a fost edificată fundaţia castelului Peleş, iar ceremonia de punere a pietrei de temelie a reşedinţei a avut loc într-un cadru festiv la 10/22 august 1875. Conducerea lucrărilor a fost încredinţată arhitectului german, Johannes Schultz, care elaborează planurile castelului în prima sa fază de construcţie (1879-1883). În anul 1894, la conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman. Castelul Peleş i-a servit Regelui Carol I drept reşedinţă de vară, învestită cu funcţii politice, culturale şi simbolice. După 1914, castelul Peleş şi-a exersat în continuare funcţia de reprezentare şi de muzeu. Până în 1947, devine spaţiu aulic pentru vizitele oficiale sau găzduieşte ceremonii cu caracter militar. Cel mai important eveniment organizat la Sinaia şi găzduit de castelul Peleş până la abdicarea Regelui Mihai, în decembrie 1947, a fost legat de sărbătorirea semicentenarului castelului în anul 1933 de către Regele Carol al II-lea (1930-1940).

În perioada ianuarie – martie 1948, castelul este închis din ordinul autorităţilor comuniste, iar bunurile de patrimoniu sunt inventariate. Cea mai mare parte a colecţiilor de pictură, mobilier, textile, piese de artă decorativă şi cărţi au fost transferate la Muzeul de Artă din capitală. Din luna mai a aceluiaşi an, alte piese au intrat în custodia diferitor instituţii de cultură din marile oraşe ale României, Bucureşti, Braşov, Sibiu etc. Din anul 1953, castelul devine Muzeu Naţional, deschis publicului larg, în timp ce celelalte imobile situate pe domeniul Peleş vor deveni case de creaţie şi odihnă pentru scriitorii, muzicologii şi artiştii plastici agreaţi de regimul comunist. Două decenii mai târziu, în anul 1975, castelul este închis. Concomitent cu lucrările masive de restaurare, castelul găzduieşte până în 1989 o serie de vizite de şefi de stat. Din 1990, respectiv 1993 şi până azi, castelele Peleş şi Pelişor sunt redeschise spre vizitare, iar împreună cu întregul domeniu Peleș au reintrat din anul 2007 în proprietatea Regelui Mihai I, dar continuă să fie administrate de statul român. (Informații preluate de pe site-ul peles.ro.)

Accesul la concerte este liber, în baza invitației sau a rezevării locului. Mai multe detalii despre programul concertelor și a modalității de rezervare a locului sunt disponibile pe https://conac.sonoro.org/.

Informații despre SoNoRo Conac pe rețelele sociale:

Facebook: https://www.facebook.com/festivalulSoNoRo/

Instagram: https://www.instagram.com/sonoroconac/

Despre SoNoRo Conac

Inițiat în 2013, turneul SoNoRo Conac și-a propus încă de la început, prin asocierea muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri spectaculoase și elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural. În cele unsprezece ediții, turneul SoNoRo Conac a pus pe harta emoțională a țării noastre peste 120 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet necunoscute publicului din România, dar a și atras atenția publicului internațional asupra unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice din țara noastră.

Turneu prezentat de BRD – Groupe Société Générale

Sponsori: illy și Avincis

Partener de mobilitate: Ecar

Parteneri: Cărturești, Fundația Calea Victoriei

Gazdă: Muzeul Național Peleș

Parteneri media: RFI România, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Zile și Nopți, Igloo, Zeppelin, Arhitectura, Psychologies, Ziarul Metropolis, The Institute, Designist.ro, Promenada-culturala.ro, LiterNet.ro, CARIERE, IQads.ro, Flawless.ro, Aiciastat.ro, Modernism.ro, Klarmedia, Palindrom.eu

Comunicat de presă- SonoRo 
Foto:Șerban Mestecăneanu


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *